Monday, 5 March 2012

moga dilembutkan hati yang keras :')

Assalamualaikum ...

Niat di hati nak sangat menulis sesuatu di sini sebelum menutup mata untuk tidur . cerita biasa dari seorang gadis yang biasa . :)
hati empunya diri sudah lama berniat nak berubah sejak menjadi pelajar lepasan SPM '09 . namun , hati empunya diri tak kuat untuk itu . masih belum bersedia katanya walaupun niat dah ada ! sebab empunya diri tahu , kalau berubah mendadak nanti empunya diri akan benci semula dengan perubahan itu . sangat tak berbaloi ! 
hari berganti hari , minggu berganti minggu , bulan berganti bulan , tahun berganti tahun . alhamdulillah empunya diri masih lagi hidup di bumi Allah  pada tahun ini , 2012 bersamaan 1433 tahun hijrah . 

Empunya diri mula sedar sedikit demi sedikit , hidup dah hampir 20tahun . banyak perkara yang telah di sia-siakan tanpa di sedari sebenarnya . leka dengan keduniaan , akhirat macammana ? terdetik di hati , " aku kena buat sesuatu .  niat atau cakap saja tapi tak bertindak tak guna . i need someone to guide me " . empunya diri buat keputusan untuk bertemu seorang sahabat yang pada pandangannya sangat mentaati perintah Allah . empunya diri bercerita kepadanya dan meminta pandangannya . alhamdulillah dia sangat memahami dan sangat-sangat memberi sokongan padu kepada empunya diri untuk berubah . katanya , "semua mesti bermula daripada hati . bagus niat dah ada , pupuk hati supaya mencintai Allah dan Rasul . how ? jaga solat , basahkan lidah dengan zikrullah , ingati mati ". sahabat itu turut nasihatkan empunya diri supaya amalkan surah Taha , ayat 1-5 . tujuannya adalah untuk melembutkan hati yang keras . :') 

 

Maksudnya:
  1. Taa. Haa.
  2. Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
  3. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah.
  4. Al-Quran diturunkan dari tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
  5. Ia-itu Allah Ar-Rahmaan,yang bersemayam diatas 'Arasy.
Sahabat itu turut menghadiahkan empunya diri sebuah lagu yang sangat menyentuh hati ! :')

http://youtu.be/WOJaoDbaX54

Perlahan-lahan empunya diri cuba untuk berubah sedikit demi sedikit . hanya Allah swt yang tahu bagaimana perasaan ketika itu . bangun di tengah malam mengadap-NYA untuk memohon keampunan . sebak di dada bilamana teringat kisah-kisah lama bergelumang dengan dosa . nauzubillahiminzalik ! usai sudah , ketenangan milik empunya diri pada malam itu . segala kedukaan , kepahitan , kepayahan telah pun di luahkan kepada-NYA sesungguh hati . berharap DIA mendengarnya walaupun tahu sebenarnya , ALLAH itu sememangnya MAHA MENDENGAR dan PENYAYANG ! post dari fb , 'Allah lebih suka pada hamba2NYA yang membuat dosa lalu bertaubat kepadaNYA .'

Selang sehari , empunya diri dah di beri ujian tanda kasih-NYA . demam teruk , suhu badan mencecah 39.9'c ! subhanallah ~ namun , empunya diri fikir , mesti ada sesuatu yang ingin DIA beri disebalik sakit ni . mungkin DIA nak empunya diri lebih mengingati-NYA supaya empunya diri tak lalai lagi bila nak menunaikan ibadat kepada-NYA . pada ketika itulah , empunya diri mula sedar , " andai ditakdirkan aku mati pada ketika ini , bekalan apa yang nak dibawa ?? " (speechless!)
"Allah rindu pada hambaNYA yg merintih dan memujiNYA . sebab tu Allah bagi ujian supaya kita terus berdoa dan mengingati Ilahi "




kemudiannya , alhamdulillah kesihatan beransur pulih . datang seorang lagi sahabat katanya kepada empunya diri , " awak sangat beruntung sebenarnya . tak macam orang lain dah dapat hidayah baru nak berubah . keinginan di hati awak sendiri yang guide awak untuk berubah . bersyukurlah untuk itu " . menangis empunya diri bilamana seorang sahabat datang memberi nasihat dan secara tidak langsung turut memberi semangat kepadanya untuk berubah ! " awak menangis kerana-NYA , awak dah dapat pahala ! "





sekarang , empunya diri masih lagi berusaha memperbaiki diri . berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik . (berubah tak semestinya hanya cara berpakaian,tapi meliputi semuanya.akhlak,maruah diri dll) masih banyak ilmu yang perlu di cari , masih banyak yang perlu di pelajari ! berharap moga empunya diri di beri kekuatan untuk menempuh dugaan dan cabaran duniawi ~ empunya diri turut memanjatkan kesyukuran pada yang ILAHI kerana menganugerahkan sahabat-sahabat baik yang banyak membantu . (sesuai dengan slogan KKM , 'kami sedia membantu') =P

cukup dulu sampai di sini saja hasil tulisan biasa dari gadis biasa . yang baik datangnya dari Allah swt , yang buruk datangnya dari saya sendiri . wassalam ~


**kalian jangan lupa basuh kaki dan baca doa sebelum tidur , okay ! ;D

Doa sebelum tidur :

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ

bismikallahumma ahya wa amutu

Ertinya :
Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati


No comments:

Post a Comment