Wednesday, 30 January 2013

sabar dalam bersabar :')

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, punya rezeki untuk mengupdate blog yang tak seberapa ni. seperti yang sedia maklum, sesi pembelajaran untuk semester baru dah bermula hampir sebulan. dalam tempoh sebulan ni jugaklah, tak sangka dapat menempuhi hari-hari yang sibuk dengan sukses! Alhamdulillah, sedar tak sedar hari-hari yang sibuk tu dah hampir ke penghujungnya. yey! :'D

Reaksi pertama bila dapat sesuatu tugasan, semestinya merungut yang utama. dan semakin bertambah-tambah merungutnya tu bila tugasan diberi lagi, dan lagi, dan lagi.. dan lagi.. T_T dalam hati ni, nak marah sepanjang masa, tak sabar! tapi bila tak terluah, menangis itu antara  langkah terbaik. 

Alhamdulillah.. dalam minggu-minggu yang diselubungi rasa stress tu, duduk seorang diri, muhasabah. fikir semula, sebenarnya apa yang jadi pada diri ni atas kehendak siapa? dari keizinan siapa? tiap-tiap yang berlaku ni siapa yang merancang dan siapa yang tentukan? bila fikir macam tu, in syaa Allah kita dah boleh kembali rasional dan positif. dalam belajar, memang selalu orang atasan bagi tugasan itu ini dan kadangkala kita rasa macam nonsense semua tu, ditambah lagi dengan sikap sesetengah individu yang kadangkala buat kita  rasa annoying sangat. pressure tau~ tapi, bukankah kalau bukan dengan izin-NYA takkan jadi jugak sesuatu tu? rancanglah sebaik mana sekalipun, kalau Allah tak izinkan berlaku maka takkan berlaku. dan cubalah elak macam mana pun, kita tetap kena hadapi, kan..? sebab tu kata orang, kita tak sepatutnya melarikan diri dari masalah, sebaliknya hadapi masalah tersebut.

Bila sesuatu yang berlaku tu bukan atas kehendak kita, kita tak ingin dan taknak hadapi pun, kenapa Allah izinkan berlaku? mesti ada hikmahnya sebab Allah itu kan Maha Bijaksana. dan Allah takkan beri sesuatu tanpa kita boleh menanggungnya. :') tak dinafikan, memang payah nak husnuzon (bersangka baik) tapi, kalau nak hidup tenang, yang sulit dapat diatasi, fikiran tak bercelaru, kena latih diri untuk fikir yang positif selalu. kita usaha, kita akan dapat hasilnya dan sebab tulah orang yang sabar adalah orang yang menang! Allah pun suka. in syaa Allah. TRUST HIM! hai hati, sabarlah dalam bersabar. :')


bila kita letih dan hilang semangat,
Allah tahu kita telah mencuba sedaya upaya,
bahkan Allah mengira tiap titis airmata yang keluar dari tangisan kita.
teruskanlah hidup dengan tersenyum, bersabar dan berdoa. :')





Salam sayang 
NurFarhahIzzaty


2 comments: