Monday, 17 June 2013

beza tapi sama

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum wbt... :)

Alhamdulillah.. diberi kesempatan untuk mengupdate blog yang tak seberapa ni. by the way, apa khabar kesihatannya, imannya, dirinya..? semoga semuanya yang baik-baik saja untuk kalian.. aamiin~ :) kali ni, saya nak share sesuatu yang mana membuatkan saya kerap berfikir + muhasabah diri, cuba perbetul mana salah, dan cuba melatih diri sendiri supaya sentiasa berfikiran positif dalam apa jua keadaan khususnya bila melangkah ke alam pekerjaan.

Teringat pesan abang, "bila kerja dengan ramai orang, kita kena peka dan banyakkan bersabar." masa tu, saya cerita kat dia yang satu hari tu kerja saya serba tak kena, teramat stress. macam-macam kena dengan orang yang dah lebih dulu makan garam. (kita cuma pelatih/pelajar, samada buat salah atau tidak, bila kena marah, hadap ja.) ada masa dan ketika, bila teruji begini, membuatkan diri merasa putus asa, down sangat-sangat hingga menitiskan airmata. 

"People cry not because they're weak, it's because they've been strong for too long." 

*Tarik nafas panjang melalui hidung, hembus perlahan melalui mulut.. Alhamdulillah :) Bila hati dan fikiran dah mula tenang, banyak kali fikir semula apa yang abang nasihatkan. tak dilupakan juga pesanan dari seorang teman, katanya, "kena belajar adap bekerja." muhasabah diri balik, dan banyak juga yang saya dapat. Alhamdulillah :)

Ringkasnya... apa jua bidang kerjaya kita nanti, kena ingat. kerja dengan ramai orang, berbeza sikapnya, pendapatnya, caranya. kalau orang ni begini sikapnya, kena belajar macam mana nak kerja bersama dengan orang yang begini. sama lah juga bila dengan orang yang begitu, apa nak buat bila dengan orang yang begitu. ingat, kita mudahkan kerja dia, Allah akan mudahkan kerja kita. InsyaaAllah. 


"cara kita mungkin berbeza, tapi matlamat tetap sama."
(dalam bidang perubatan khususnya, lain hospital lain protokol. tapi matlamat tetap sama, cegah infeksi, kurangkan pesakit. hihi)

Biarlah.. kalau kena hentam, kena marah dan sebagainya walaupun kadangkala kita rasa, kita dah buat yang terbaik. sebab apa? mungkin kita rasa kita dah betul, tapi hakikatnya tak betul mana pun, kita tak sedar. dan, dalam kemarahan seseorang tu kepada kita, mesti ada juga betulnya yang mungkin sukar untuk kita terima, tapi itulah hakikatnya. dan.. kalau betul kita memang dah buat yang terbaik, tapi kena juga.. anggap saja ini tarbiyah dari Ilahi.. sengaja Dia nak kita hadap orang-orang yang begini supaya kita belajar, macam mana nak kendalikan.. serta, semestinya Dia nak menambahkan lagi ketabahan dan kesabaran dalam diri kita untuk ujian yang mendatang. semoga kita semua punya kekuatan untuk itu. aaminn~ :')


*dengan rasa sangat rendah hati, sudilah kiranya menambah mana terkurang, tegur mana salah. jazakumullah khairan katsira :)



Salam sayang 
NurFarhahIzzaty